Pytania i odpowiedzi

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

1. Dlaczego zdjęcia wolno się wgrywają?

Przesyłanie jest uzależnione od wielkości i ilości zdjęć (plików) oraz szybkości Internetu w danej chwili. Im większy rozmiar pliku, tym dłużej trwa wysyłanie zdjęć na serwer.
Przykład
Przetestowaliśmy wysyłanie 20 zdjęć (plików) o wielkości 8 MB, Internet o szybkości: wysyłanie 4 Mb/s, pobieranie 50 Mb/s.

Czas wysyłania 20-stu zdjęć wyniósł ok. 7 minut, czyli 1 zdjęcie ok. 20 sekund. Dla 500 zdjęć byłby to czas ok. 3 godzin. Prawdopodobnie masz szybsze łącze gdyż to użyte do testów jest jeszcze na miedzianym starym kablu. Nie przejmuj się tym jednak, ponieważ po uruchomieniu wgrywania zdjęć, program szybko pokazuje miniaturki zdjęć, abyś mógł je wykadrować i poprawić. Gdy zakończysz kadrowanie wszystkich zdjęć i naciśniesz przycisk „Dodaj do koszyka” może wyświetlić się komunikat ile zdjęć pozostało do wgrania:

Należy cierpliwie poczekać lub zając się czymś innym. Jeżeli nie pracujesz już z komputerem najlepiej jest wyłączyć usypianie komputera w opcjach zasilania. W tym celu należy w okienku wyszukiwania Windows wpisać „Edytuj plan zasilania”.

W opcjach zasilania wybierz uśpienie komputera „Nigdy”. Po przesłaniu zdjęć pamiętaj, aby przywrócić domyślne ustawienia czasu uśpienia komputera.

Na Mac z kolei w Preferencjach systemowych w zakładce Oszczędzanie energii wyłącz usypianie dysków i zaznacz „Nie usypiaj komputera automatycznie”.

Jaką sugerowaną wielkość powinny mieć pliki, aby zdjęcia byłej dobrej jakości i proces wgrywania był szybszy?

FormatWymiary w mmWielkość w pikselach dla 300 DPI
9×1389×1271051×1500
10×15102×1521205×1795
13×18127×1781500×2102
15×21152×2161795×2551
18×24184×2402126×2835
20×30203×3052398×3602
30×45305×4503602×5315

Możesz również podzielić wgrywanie zdjęć na mniejsze ilości. Jeśli zamawiasz większy pakiet zdjęć, możesz dodawać zdjęcia do koszyka mniejszymi partiami. Po przesłaniu wszystkich zdjęć sfinalizuj zamówienie w koszyku używając kodu rabatowego.



Po zakupie na Allegro otrzymujesz kod rabatowy na e-mail oraz w wiadomości na stronie Allegro. Kod jest wysyłany w ciągu kilku minut od zakupu. Jeżeli nie widzisz w skrzynce odbiorczej, sprawdź spam lub zaloguj się na konto Allegro w przeglądarce sprawdź wiadomości, znajdziesz je w prawej, górnej części strony Allegro. Jeżeli tam nie ma wiadomości napisz do nas, sprawdzimy co się stało.

Abyśmy mogli zrealizować zamówienie w terminie powinieneś stworzyć swój projekt w dniu zakupu na Allegro. Jeżeli chcesz odłożyć projektowanie na jutro lub później odpowiedz na pytanie, które otrzymasz w kolejnej wiadomości: „Czy wnosisz o późniejszą realizację i przedłużenie ważności kodu rabatowego o 3 miesiące?” Ważność kodu rabatowego wydłużymy do 3 miesięcy od daty zakupu oferty na Allegro. Kod rabatowy zezwala na tylko jedno użycie.

1. Kod rabatowy nie działa?

Jeśli jesteś pewien, że nie wygasł oraz nigdy wcześniej go nie używałeś, sprawdź czy podczas wklejenia kodu nie zawiera on dodatkowej spacji z przodu lub z tyłu. Może się zdarzyć, że podczas kopiowania kodu z maila, skopiuje się również dodatkowa spacja, którą nasz kreator traktuje jako kolejny znak w kodzie oraz jej nie przyjmuje. Upewnij się również, że wkleiłeś kod bez cudzysłowiu.

2. Zakupiłem 2 fotoprodukty na Allegro, dlaczego otrzymałem tylko 1 kod rabatowy?

Abyśmy mogli zrealizować zamówienie zgodnie z zamówieniem Allegro koszyk kreatora musi się zgadzać z koszykiem Allegro. Oznacza to, że otrzymany kod rabatowy ma taką wartość jak Twoje zamówienie z Allegro, nawet jeśli zawiera kilka fotoproduktów. Tym samym należy po kolei dodawać do koszyka w kreatorze swoje projekty, a całość sfinalizować kodem rabatowym.

3. Gdzie mam wpisać kod rabatowy?

Proces przypomina zakupy w zwykłym sklepie internetowym tylko po drodze wykonujesz własny projekt w kreatorze fotoproduktów. Po stworzeniu projektu/projektów,  umieszczasz je w koszyku (klikając przycisk „Dodaj do koszyka” w prawym górnym rogu kreatora). W koszyku zatwierdzasz projekty i tutaj w przedostatnim kroku będzie pole do wpisanie kodu rabatowego. Pamiętaj, że to ostatni moment na weryfikację Twoich projektów/formatów, czy ilości. Po zatwierdzeniu kodem rabatowym lub/i opłaceniu, zamówienie trafia automatycznie do druku i nie będzie już możliwości jego edycji.

1. Dlaczego kolory na odbitkach lub wydrukach nie zawsze są realistycznie odwzorowane?


Stale kontrolujemy procesy, abyś miał dostęp do możliwie najwyższej jakości.

Codziennie wykonujemy kalibrację urządzeń i papierów aby wydruki i odbitki spełniały normę jakościową, kolorystyczną danej technologii.

Odbiór koloru i jasności jest uzależniony od indywidualnej percepcji. Samodzielnie decydujesz jak będą wyglądać Twoje odbitki.

Aby odbitki były zgodne z Twoimi subiektywnymi preferencjami udostępniamy w kreatorze możliwość korygowania jasności i kontrastu oraz gratisową automatyczną poprawę jakości. Funkcja jest dostępna dla każdego zdjęcia po wgraniu do kreatora, a jej efekt jest widoczny dla Ciebie na ekranie przed dokonaniem zamówienia .

Nie zmieniamy Twoich ustawień wykonanych na plikach, aby były zgodne z zamówieniem.

Podczas oceny zdjęć na ekranach, wydrukach i odbitkach należy mieć świadomość zależności, możliwości i ograniczeń reprodukcji rzeczywistości na zdjęcia i zdjęć na papier.

Między obrazem wyświetlanym na monitorze a odbitką jest dużo różnic, tak że osiągnięcie odwzorowania wiernych barw jest niemożliwe. Wynika to m.in. z różnego sposobu uzyskiwania kolorów na urządzeniach: w aparacie cyfrowym, na ekranie monitora, a docelowo na odbitce. W efekcie na odbitce widzimy wiele mniej niż w rzeczywistości.

Istnieje wiele powodów, dla których tak się dzieje, ale najważniejsze można zawrzeć w dwóch zdaniach. Po pierwsze, ekran jest nośnikiem informacji, który świeci, natomiast papier jest nośnikiem, który odbija światło. Dlatego np. sfotografowana świeczka na ekranie nadal świeci, a na papierze może być już tylko jasną plamą.

Pierwsze przekłamania kolorów powstają już w aparacie fotograficznym.

Fotografowanie jest dziś bardzo łatwe i dostępne. Technika, mimo, że mocno rozwinięta nie jest w stanie uzyskać 100%-owego odwzorowania tego co widzi człowiek. Możliwość odwzorowania jest mocno uzależniona od panujących warunków oświetleniowych. Gdyby ludzkie oko było aparatem fotograficznym, miałoby 576 megapikseli, a dobry aparat ma dziś rozdzielczość ok. 24 – 60 megapikseli. Jeszcze większa różniące mamy w możliwości odwzorowania barw i kontrastu. W przypadku zdjęć zawierających bardzo dużą skalę tonalną czyli różnicę pomiędzy jasnym partiami obrazu (w mocnym oświetleniu), a tymi bardzo ciemnymi (w słabym oświetleniu) lub mieszane oświetlenie różnica pomiędzy rzeczywistością a możliwością odwzorowania jej na zdjęciu a potem na wydruku lub odbitce może wynieść nawet do 4 tysięce razy mniej.

Matryca każdego aparatu ma ograniczony zakres dynamiczny, a jasność każdego piksela jest reprezentowana w sposób cyfrowy, najczęściej w postaci 8-bitowej.

Zatem uzyskane zdjęcie ma „tylko” 16,7 mln barw. Monitor wprowadza kolejne przekłamania. Jeśli jest dobry, też potrafi wyświetlić 16,7 mln kolorów, ale jego paleta barw nigdy nie jest identyczna z paletą aparatu. W efekcie użytkownik nie widzi części kolorów. Jeszcze większe ograniczenie jest związane z kontrastem, czyli stosunkiem jasności bieli do czerni. Dobry monitor zapewnia realny kontrast rzędu 1000:1, podczas gdy w rzeczywistości, w słoneczny dzień różnica jasności między jasnymi (np. chmury za oknem) i ciemnymi obszarami (ciemny kąt pokoju) sięga milionów razy. Druk i wywoływanie odbitek mają jeszcze bardziej ograniczoną rozpiętość tonalną, czyli różnicę jasności między najjaśniejszym i najciemniejszym miejscem zdjęcia. W rzeczywistości to co widzi ludzkie oko może to być 1 000 000:1, na dobrym monitorze 1000:1, a w druku na dobrym papierze fotograficznym zaledwie ok. 250:1.

Dlatego przygotowując zdjęcia do druku musimy wybrać jaki zakres rozpiętości oryginalnego zdjęcia widzianego na monitorze zobaczymy na odbitce.

Często zastajemy warunki gdzie zdjęcia powstają bardzo poprawne ale także zdarzają się takie, z którymi niestety urządzenia rejestrujące obraz sobie nie radzą najlepiej. Takie zdjęcia wymagają dodatkowej korekcji świateł, cieni i balansu bielu. Technologia stale się rozwija i niektóre aparaty posiadają szerszy zakres odwzorowania rozpiętości tonalnej a inne mniejszy. Każde zdjęcie w trybie automatycznym to inna analiza warunków oświetleniowych więc za każdym razem możliwy jest inny efekt. Wbrew pozorom piękny słoneczny dzień postrzegany tak przez nasze zmysły jest największym wyzwaniem dla rejestracji obrazu fotograficznego. Powstają głębokie cienie i jednocześnie bardzo mocno oświetlone miejsca. W takich warunkach na jednym zdjęciu mamy np. jedną osobę w słońcu a drugą w cieniu. Na twarzy powstają głębokie cienie. Jasne ubranie i ciemne w silnym w silnym świetle słonecznym obok siebie to kolejny problem podczas rejestracji zdjęcia. Ludzka percepcja sobie z tym radzi natomiast pokazanie szczegółów w tak dużym kontraście wymaga zaawansowanych rozwiązań zapisu i przygotowania do druku.

W takich przypadkach pomocny jest zapis zdjęć w trybie RAW i późniejsza ich obróbka pozwalająca na poprawne ustawienie balansu bieli i jasności (czasami trzeba to zrobić wybiórczo stosując inne parametry dla świateł i inne dla cieni). Tak przygotowane pliki RAW należy dopiero wyeksportować do do plików JPG i zamówić wydruki. Dla uzyskania większej kontroli należy użyć skalibrowanego monitora i profilu barwnego konkretnego urządzenia drukującego wykonanego dla danego papieru.

Możesz zdać się na swoją intuicję lub zlecić przygotowanie plików do druku doświadczonej osobie, który dokona subiektywnej oceny i korekcji wg. własnych preferencji. Zdajesz się wtedy na subiektywne ustawienia edytora Twoich zdjęć.

Nasz kreator zawiera podstawowe narzędzia edycji jasności i kontrastu plików JPG. Najlepsze efekty uzyskasz przygotowując do druku zdjęcia w zaawansowanych edytorach jak Adobe Lightroom czy Camera RAW, w których ustawisz poprawną ekspozycję i balans bieli. Edycji plików RAW dokonasz także w oprogramowaniu dostarczonym przez producenta z aparatem czy smartfonem. W następnym kroku wyeksportuj pliki JPG i zamów z nich wydruki lub odbitki.

Pamiętaj, że każde urządzenie w inny sposób reprodukuje kolor. Zanim zlecisz cały nakład zamów odbitki lub wydruki próbne. Pamiętaj, że mimo wszelkich starań nigdy nie uzyskasz wiernego odwzorowania na papierze tego co na monitorze.

Każda technologia w fotografii, druku i wyświetlaniu na ekranie ma swoje lepsze i gorsze strony oraz pewne ograniczenia. Producenci aparatów, ekranów, papierów i urządzeń drukujących stosują różne, rozwiązania, które dają odmienne efekty w odwzorowaniu barw i kontrastów. Niektóre z nich mają dodatkowo zainstalowane oprogramowanie, które ma wspomagać proces kreowania fotografii. Powoduje to sytuację, że ta sam scena jest w różny sposób zarejestrowana, a to samo zdjęcie jest inaczej pokazane na ekranach i wydrukach.

Obecnie żadne urządzenie nie jest w stanie w sposób automatyczny poprawnie odwzorować rzeczywistość. Próby dogonienia ludzkiego zmysłu w rejestracji i prezentacji zdjęć nieustannie się zmieniają i rozwijają. Dodatkową kwestią jest fakt indywidualnej percepcji, indywidualnego postrzegania co powoduje, że każdemu z nas podobają się nieco inne odcienie, inna jasność zdjęć.

Aparaty, monitory, maszyny drukarskie wykorzystują różne przestrzenie barwne co dodatkowo powoduje powstanie rozbieżności. Aby je zminimalizować należy wdrożyć system zarządzania barwą.

Jeżeli oceniamy zdjęcia niezwykle ważne są warunki oświetleniowe panujące w otoczeniu. Do prawidłowej oceny powinniśmy stosować oświetlenie referencyjne, znormalizowane światło iluminat D50 ze skorelowaną temperaturą barwową 5000 K i wysokim współczynniku CRI (RA), który określa, jak dobrze postrzegane są barwy oświetlonych przedmiotów. Im wskaźnik ten jest wyższy, tym barwy są lepiej oddawane, a oświetlane przedmioty wyglądają naturalniej.

Oprócz standardowego wskaźnika oddawania barw RA (CRI) w proofingu bierze się pod uwagę jeszcze inne współczynniki. Jest to indeks wierności barw Rf oraz indeks nasycenia barw Rg (tzw. Gamut indeks).

Ocena zdjęć na monitorze wymaga poprawnego oświetlenia stanowiska, dobrej jakości i kalibracji ekranu. Wybór odpowiedniego monitora graficznego do pracy z kolorami to nie lada sztuka. Pomocny, choć często pomijany sposób oceny monitora pod kątem konkretnych zastosowań to sprawdzenie certyfikatów przyznanych mu przez niezależne organizacje.

Certyfikat TÜV Rheinland Color Accuracy ocenia jakość reprodukcji kolorów na ekranie monitora pod kątem druku, obróbki zdjęć, projektowania graficznego oraz postprodukcji.

Certyfikat FograCert Softproof Monitor został stworzony przez niemieckie stowarzyszenie graficzne Fogra i stanowi część certyfikatu FograCert Softproofing System, określającego wymogi dotyczące kompletnego systemu do softproofingu zapewniającego zgodność barw między ekranem a wydrukiem.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://www.pcformat.pl/Kolor-idealny,a,2727,strona,1

W celu wyświetlenia próby kolorów druku na ekranie w aplikacjach graficznych możesz pobrać profil druku i użyć w swoim oprogramowaniu. Profil pozwoli Ci zobaczyć podgląd w profilu druku jednak nigdy nie będzie to odzwierciedlenie 1:1. Poniżej zamieszczamy linki do pobrania profili.

Odbitki tradycyjne:

plik jest skompresowany, należy pobrać, wyodrębnić (rozpakować) i zainstalować

Superprinty

plik jest skompresowany, należy pobrać, wyodrębnić (rozpakować) i zainstalować

Fotoalbumy papier półmatowy:

plik jest skompresowany, należy pobrać, wyodrębnić (rozpakować) i zainstalować

W celu kontroli ekranu sugerujemy skorzystać z poniższego pliku. Proponujemy pobrać plik i zamówić jako odbitkę w celu weryfikacji i ewentualnej ręcznej kalibracji ekranu. Po otrzymaniu wydruku proszę wyświetlić w aplikacji graficznej i włączyć ustawienie próby kolorów z wybranym profilem.

1. Nie mogę dodać zdjęć do koszyka, ponieważ wyświetla się, że muszę mieć prawidłową ilość zdjęć.


Do koszyka dodawaj pakiety zdjęć po kolei w ilości zgodnej z pojedynczym pakietem. Jeśli zakupiłeś więcej niż jeden pakiet w koszyku Allegro, dodaj najpierw jeden pakiet do koszyka a później powtórz i wgraj kolejny pakiet. Za całość zapłać kodem promocyjnym.

Pamiętaj, aby dodać tyle zdjęć, ile zakupiłeś na Allegro. W prawym górnym rogu w kreatorze wyświetlona jest ilość aktualnie wgranych zdjęć. Upewnij się, że ilość ta zgadza się z zakupionym pakietem odbitek. Po kliknięciu w symbol strzałki obok ilości i ceny, zostanie pokazana informacja ile dany pakiet powinien zawierać zdjęć.
W przypadku zakupu wielokrotności pakietów, np. 2 x pakiet 3 sztuk zdjęć 21×30 cm lub pakietów łączonych z mniejszą i większą ilością zdjęć np. 50 sztuk zdjęć 10×15 cm oraz 100 sztuk zdjęć 10×15 cm, przesyłanie w kreatorze należy podzielić na osobne sesje dodawania zdjęć do koszyka, czyli należy przesłać w kreatorze najpierw 50 sztuk zdjęć, dodać do koszyka, następnie ze strony głównej drugi raz wybrać produkt Odbitki, wgrać w kreatorze 100 sztuk zdjęć oraz również dodać je do koszyka. W koszyku zrealizujemy zamówienie zatem na 2 pakiety zdjęć używając kodu przesłanego na e-maila po zakupie ofert z Allegro. Uwaga – kodu można użyć tylko raz, a więc to znaczy, że nie ma można rozdzielić zamówienia i część zdjęć przesłać do realizacji w innym terminie. Dlatego upewnij się przed sfinalizowaniem zamówienia, że Twój koszyk zawiera wszystkie pakiety kupione na Allegro.

2. Dlaczego moje zdjęcie jest niewyraźne w kreatorze mimo, że jest wysokiej jakości?


Aby zapewnić płynność projektowania, kreator online pracuje na miniaturkach zdjęć. Oznacza to, że nawet bardzo wysokiej jakości zdjęcie przygotowane przez fotografa podczas pracy z kreatorem nie będzie wyświetlane w pełnej rozdzielczości, aby nie powodować opóźnień kreatora. W tle jednak odbywa się przesyłanie na serwer plików w ich oryginalnej rozdzielczości, dzięki temu do produkcji trafiają projekty wysokiej jakości, gotowe do druku.
Ważne – zwróć uwagę na to, czy w kreatorze widzisz komunikat odnośnie jakości zdjęcia. Jeśli DPI jest zbyt niskie, zobaczysz:

Taki komunikat oznacza, że nawet na serwer może zostać przesłany plik o niższej jakości – w takim wypadku sugerujemy zamianę go na zdjęcie lepszej jakości.

1. Nie mogę przesuwać zdjęć ani pól tekstowych.


Jeśli pomimo kliknięcia w zdjęcie lub w pole tekstowe, nie pokazuje się ramka umożliwiająca edycję, może to znaczyć, że jesteś w trybie Edycji Podstawowej. Ten rodzaj edytowania albumu to najszybszy sposób na stworzenie projektu – wystarczy tylko umieścić zdjęcia i tekst w odpowiednie miejsca. Domyślnie po otwarciu projektu albumu, kreator ustawiony jest na Edycję Zaawansowaną. Tym samym na górnym pasku powinna być wyświetlona informacja:


Komunikat „Przełącz do Edytora podstawowego” oznacza, że aktualnie pracujemy w Edytorze zaawansowanym, który umożliwia dowolne zmiany w kwestii projektu.
Jeśli pomimo upewnienia się, że kreator jest w trybie zaawansowanym nadal nie możemy przesuwać ramek zdjęciowych oraz tekstowych, może to wynikać z wolnego połączenia Internetowego lub starszej wersji przeglądarki internetowej. W tym przypadku czasem wystarczy zapewnić szybszy Internet lub spróbować zmienić urządzenie.

2. Dlaczego moje zdjęcie jest niewyraźne mimo, że jest wysokiej jakości?


Aby zapewnić płynność projektowania, kreator online pracuje na miniaturkach zdjęć. Oznacza to, że nawet bardzo wysokiej jakości zdjęcie przygotowane przez fotografa podczas pracy z kreatorem nie będzie wyświetlane w pełnej rozdzielczości, aby nie powodować opóźnień kreatora. W tle jednak odbywa się przesyłanie na serwer plików w ich oryginalnej rozdzielczości, dzięki temu do produkcji trafiają projekty wysokiej jakości, gotowe do druku.
Ważne – zwróć uwagę na to, czy w kreatorze wyświetla się komunikat dotyczący jakości zdjęcia:

W takim wypadku zdjęcie może trafić do produkcji w nienajlepszej jakości, dlatego sugerujemy zamianę zdjęcia na inne.

1. Dlaczego otrzymałem inny format niż wybrałem w zakupie z Allegro?


Specyfika zakupu odbitek wymaga samodzielnego wykonania projektu w określonym formacie. Odbitki wykonujemy dokładnie z zamówieniem klienta z kreatora. Klient samodzielnie decyduje w kreatorze jaki wybiera format dbając o to aby zamawiany format był zgodny z zakupem Allegro zgodnie z otrzymaną instrukcją. Informacja o aktualnie wybranym formacie jest widoczna w kilku miejscach w kreatorze, aby Klient na każdym kroku miał świadomość co zamawia. W celu szybkiej i terminowej realizacji, zamówienia są drukowane bez weryfikacji zgodności z zakupem. Zdarza się tak, że klient świadomie zmienia format z różnych przyczyn.

Gdzie znajdę informację o formacie moich odbitek?
I. W kreatorze, pod każdym wgranym zdjęciem oraz na górnym pasku kreatora wykaz wszystkich formatów, które są używane przez zdjęcia


II. W podsumowaniu zamówienia


III. W koszyku przy finalizacji zamówienia


IV. W mailu z potwierdzeniem przesłania plików



Klient w koszyku na końcowym etapie zamawiania, potwierdza również, że jego zamówienie jest zgodne z koszykiem z Allegro oraz realizacja ma nastąpić nawet, jeśli parametry (format, ilość), nie są zgodne z zamówieniem z Allegro.